Thursday, 4 June 2015

REFLEKSI #2




Minggu : Kelima

Tarikh : 23 Mac hingga 29 Mac 2015

Tajuk : Mesra

Cetusan rasa hati

Menceritakan kembali
Kejadian ini berlaku di kaunter perkhidmatan pejabat pos. sikap yang kurang mesra ditunjukkan oleh pekerja yang berkhidmat di kaunter tersebut ketika berurusan dengan pelanggan. Apabila pelanggan bertanya  atau berurusan dengan mereka, mereka menunjukkan riak muka yang kurang mesra seperti tidak senyum dan menjawab soalan dengan nada suara yang agak kasar.  

Menghubungkaitkan
Hal ini menunjukkan sikap sesetengah pekerja di kaunter perkhidmatan yang negatif. Sepatutnya pekerja di  kaunter perkhidmatan menunjukkan sikap yang mesra ketika berurusan dengan pelanggan. Hal ini kerana perkara tersebut akan member kesan yang amat buruk jika pelanggan tersebut adalah warganegara asing. Ini menunjukkan rakyat Malaysia tidak menunjukkan sifat kesantunan dalam kehidupan.

Menggambarkan

Jika saya menjadi pekerja di kaunter perkhidmatan tersebut, saya akan memberikan perkhidmatan yang terbaik apabila berurusan dengan pelanggan. Saya akan memastikan pelanggan berpuas hati dengan perkhidmatan yang saya berikan. Saya akan menunjukkan riak muka yang mesra dan bertutur dengan nada suara yang sopan ketika berurusan dengan pelanggan. 

No comments:

Post a Comment